010-820 99 00 office@lyoness.nl

Bart Veenman

Managing Director

Air Miles, Bonuskaart, stempelkaarten en spaarzegels. Loyaliteitsprogramma’s kennen we in vele soorten en maten, groot en klein, allen met hetzelfde doel: meer halen uit bestaande klanten. Maar wat is loyaliteit eigenlijk? En wat heb je er aan als onderneming?

Loyaliteit is de binding die klanten hebben met een onderneming die ervoor zorgt dat klanten te allen tijde zullen kiezen voor deze onderneming en niet door kortingen en andere promotionele stunts voor de concurrent zullen kiezen. Het belang van loyaliteit voor het midden- en kleinbedrijf is groot en wordt te vaak nog onderschat. In tijden van grote concurrentie en de macht van de grotere ketens met immense reclamebudgetten is het belangrijk om meer te halen uit de bestaande klanten en daarmee nieuwe klanten aan te trekken. Het aantrekken van nieuwe klanten is namelijk een stuk duurder dan het behouden van de klanten die het bedrijf al heeft.

Loyaliteit levert bij inzet van een effectief loyaliteitsprogramma een onderneming het volgende op:

  • Vaker terugkerende klanten
  • Hogere bestedingen per klant
  • Mond-tot-mond reclame, wat resulteert in nieuwe klanten

Kortingen vs. Loyaliteit

Vaak wordt het bieden van flinke kortingen verward met het opbouwen van loyaliteit. Regelmatig gaan ondernemers ervan uit dat door het bieden van flinke kortingen de klanten blijven komen. Echter is het bieden van kortingen iets dat alle concurrenten ook kunnen doen en met name de grotere ketens. Op basis van grote volumes is het bieden van kortingen en hebben van lagere marges een bewust strategie en haalbaar voor vele grote organisaties. Voor de kleinere ondernemer is dit echter een strategie die zeer op de korte termijn gericht is en zeker niet duurzaam voor het bedrijf. Zelfs bij de grote ketens zien we nu dat dit niet meer haalbaar is en daarom vallen veel ketens om: enkel omdat er niet meegegaan wordt in nieuwe en modernere strategieën en vastgehouden wordt aan prijsstrategieën die niet meer van deze tijd zijn. Prijsoorlogen hebben de markt voor veel bedrijven kapot gemaakt en daarom zitten veel ketens nu op de blaren.

Bieden van kortingen is een strategie om klanten binnen te halen, het vasthouden en binden van klanten is een strategie op zich. De echte klantenbinding ligt in onderscheidend vermogen op alle vlakken, van prijskwaliteit tot additionele service en meegaan in de moderne ontwikkeling.

Loyaliteit 2.0

Sinds de crisisjaren is er behoorlijk veel veranderd binnen het ondernemerslandschap en het opbouwen van een juiste klantenbinding is extra lastig geworden. Tegenwoordig dient loyaliteit verder te gaan dan hetgeen er binnen de winkel of organisatie afspeelt. Daarin spelen creativiteit en digitalisering een essentiële rol.

Lees meer over loyaliteit 2.0.

Deel dit bericht...
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone