010-820 99 00 office@lyoness.nl

Bart Veenman

Managing Director

Het belang van loyaliteit komt steeds meer onder de aandacht bij het midden- en kleinbedrijf. Vaak wordt echter terug gegrepen op de aloude bekende vormen als stempelkaarten en spaarzegels. Het feit dat je tegenwoordig bij een groot aantal ondernemingen kunt sparen en extra voordeel krijgen maakt de effectiviteit van deze bekende programma’s lager. Maar hoe kan een loyaliteitsprogramma dan nog goed functioneren?

Consument heeft controle!

Een nieuwe vorm van klantenbinding is benodigd en onderscheidend vermogen, creativiteit en digitalisering spelen daarom een belangrijke rol in het opzetten van een uniek loyaliteitsprogramma. Gezien de ontwikkeling van de sociale media en online shopping mogelijkheden heeft de consument het afgelopen decennium steeds meer controle gekregen omtrent shoppen.

Waar we als ondernemers voorheen nog consument konden sturen in hun shopgedrag, is het stimuleren van de consument lastiger geworden via de standaard reclamemogelijkheden. Als consument kun je alle prijzen en producten snel achterhalen en er daardoor achter komen waar de laagste prijs te vinden is. Om deze reden is de shopper kritischer geworden, minder loyaal en stap men sneller over op basis van prijs.

Loyaliteit in het dagelijkse leven

Omdat de consument ‘in charge is’ dienen we loyaliteit ook anders te benaderen en meer keuze te bieden dan voorheen. Overal is het namelijk mogelijk om te sparen voor producten en kortingen, dus dient een winkel onderscheidend te zijn in de voordelen die men biedt. Omdat er buiten de winkel meer tijd en geld wordt besteed dan binnen de eigen winkel, dient er dus verder gekeken te worden dan naar enkel wat er binnen de eigen winkel gebeurt.

Door voordeel te bieden bij andere shoppingmogelijkheden van de consument kan de ondernemer dichterbij de consument komen en wordt de klantenkaart gekoppeld aan het dagelijkse leven. Consumenten zijn door de winkel voordeliger uit in hun gehele leven, bijvoorbeeld als een bakker ook voordeel kan geven bij het boeken van hotels, huren van auto’s, kopen van boodschappen of shoppen van kleding. Voordeel bij andere collega’s en online shops door die ene klantenkaart gelinkt aan de onderneming. Hierdoor blijft de onderneming dagelijks onder de aandacht en dit zorgt ervoor dat men een betere band ontwikkelt en vaker terug zal keren. Dit stimuleert de gebruikelijke effecten van loyaliteit, zoals hoger gemiddeld bestedingsbedrag en meer herhaalaankopen.

Digitalisering

Daarnaast verschuift een belangrijk deel van de bestedingen naar online. Aangezien deze bestedingen toch al plaatsvinden, is het verstandiger voor ondernemers om daarmee samen te werken en mee te profiteren dan hier tegen te strijden. Het bieden van voordeel bij online shops op bijvoorbeeld affiliate basis is een mogelijkheid en zorgt voor extra inkomsten voor lokale ondernemers.

Tevens is het belangrijk dat men naast de digitalisering op shopgedrag ook mee gaat met de digitalisering in de klantenkaart. Waar veel mensen nog altijd een fysieke pas prefereren, vragen steeds meer shoppers om een digitale versie waar men nog meer mee kan. Niet alleen punten sparen, maar via mobiele applicaties cashback en extra kortingen ontvangen en nieuws over de laatste shopmogelijkheden zijn voorbeelden van extra elementen waar de consument behoefte aan heeft.

Eén-op-één communicatie

Aanvullend op dit unieke voordeel is persoonlijke communicatie binnen het loyaliteitsprogramma van essentieel belang. De consument wil het gevoel hebben persoonlijke aanbiedingen te krijgen en gewaardeerd te worden voor het gedrag dat vertoond wordt. Het standaard uitsturen van nieuwsbrieven en iedereen behandelen als één werkt niet meer in deze tijd. Unieke deals voor unieke personen en topshoppers kunnen belonen is mogelijk met een uitgebreid Customer Relationship Management (CRM) systeem.

Lees meer over de waarde van data voor het mkb!

Deel dit bericht...
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone